SENTRALSTØVSUGER

Nedsatt sugeevne, hva kan årsaken være?

1. Sjekk at det blåser ut eksosen på toppen av maskinen når den går.

2. Blåser det i eksosen, er det ikke noe galt med maskinen – problemet ligger i et eller flere av de følgende punktene:

a. Tette rør, eller lekkasje i rørene

b. Manglende traktefilter i maskinen. Dette er integrert med pakning mellom støvboksen i maskinen og motordelen i maskinen. Sitter ikke denne på plass, suger ikke maskinen. Se manualen for maskinen.

Blåser det ikke nevneverdig i eksosen og motoren går svært anstrengt, er det enten et tett filter innvendig som er problemet, eventuelt i kombinasjon med full/tett støvpose eller tette rør. Rørene må i så fall stakes ut med en stakefjær for å fjerne blokkeringen. Er det ingen av disse feilene, kan det være noe galt med maskinen.

CV-serien og eldre

Maskinen starter ikke. Hva kan være galt?

Prøv å kortslutte de to metallpiggene i sugekontaktene dine med en metallgjenstand. Hvis den starter , så er det slangen din som er problemet. Dersom den ikke starter kan du gjøre du det samme bak på støvsugeren der styreledningene kommer inn. Starter den, så er det ledningen fra kontaktene som er problemet. Starter den ikke er det feil på maskinen.

Hvilke støvsugerslanger kan brukes?

Det finnes flere ulike slangepakker du kan bruke til din sentralstøvsuger.

Les mer om de ulike slangepakkene her >> 

Maskinen stopper ikke. Hva kan være galt?

Hvis den starter selv om støvsugerslangen ikke er tilkoblet, så kan svakstrømledningen (ledningen fra maskinen til sugekontaktene) være kortsluttet et sted. Prøv å koble ut svakstrømledningen bak på maskinen. Stopper den da, så er feilen i en av sugekontaktene eller på selve ledningen. Stopper den fortsatt ikke kan det være feil med hurtigkoblingen på maskinen, eller feil med selve maskinen.

CVR-serien

Kan eldre støvsuger fra Flexit erstattes med en i CVR serien?

Ja, det er enkelt å erstatte. 
Se monteringsveiledning her >>

Har nettopp byttet pose, men støvsugeren varsler om full pose.

Støvsugerne melder om full pose etter 20 driftstimer. For å resette dette varselet, så går man til selve støvsugerenheten og holder av/på knappen inne.  Da vil støvsugeren starte og stoppe av seg selv igjen (4-6 sekunder). Etter dette er telleren nullstilt, og varselet vil ikke komme før etter 20 driftstimer igjen.

Maskinen starter ikke.

Prøv å bytte batterier i håndtaket på slangen. Dersom det ikke hjelper, kan du prøve følgende:

1. Koble ut strømmen med stikkontakten

2. Sett stikkontakten inn igjen og trykk deretter på av/på knappen på slangehåndtaket i 10 sekunder eller inntil maskinen starter. Dette må gjøres innen 60 sekunder etter at støvsugeren har blitt plugget inn.

Hvilke støvsugerslanger kan brukes på CVR-støvsugere?

Les mer om de ulike slangesettene til CVR sentralstøvsugerne her >>

Man kan ha inntil 5 slangesett pr. støvsuger med trådløs kommunikasjon. Dersom svakstrømledning er lagt opp fra støvsugeren til sugekontakter kan man også benytte disse slangesettene.  

 

BADEROMSVIFTER

Hvorfor kan ikke alle baderomsvifter monteres i tak?

Kapasiteten synker med økende kanalmotstand, og ved takmontering blir ofte lengden på kanalen lengre enn om man har avkast gjennom yttervegg. Baderomsvifter i 100mm bør ha avkast rett ut gjennom yttervegg. Det er kun våre baderomsvifter i 125mm og 100TT som er egnet for takmontering (opptil 4-5 meter kanal). Ved lengre kanalstrekk bør man heller velge en kanalvifte.

Se oversikt over alle Flexits baderomsvifter >>

Kan Flexit baderomsvifter monteres i sone 1?

I henhold til NEK 400-2014 kan alle Flexit baderomsvifter plasseres i sone 1. Det er det siste tallet i IP klassifiseringen som avgjør dette. Krav for sone 1 er minimum 4. Det første tallet gjelder inntrenging av fremmedlegemer og har ikke noe med vann å gjøre. Således kan vifter med IP X4 plasseres i sone 1. (X = ikke klassifisert)

Se oversikt over alle Flexits baderomsvifter >>

 

FILTER

Gul lampe for filterbytte lyser. Hva gjør jeg?

Det er slik at det gule lyset på styringspanelet lyser hver sjette måned automatisk. Dette er en påminnelse om at filtrene skal sjekkes. Filter har begrenset levetid. Hvor ofte du bør skifte filter avhenger av forurensningsnivået i luften på stedet. Generelt sett så anbefaler vi å bytte filter en gang i året, fortrinnsvis i løpet av høsten, etter pollensesongen. I områder med mye partikler og forurensninger skal filter byttes vår og høst.

Etter at filter er byttet, så kan varselet resettes. Hvordan dette gjøres er avhengig av hvilket styrepanel du har.

Se brukermanual for de ulike styrepanelene her:

Styrepanel CI 60

Styrepanel CI50

Styrepanel CI600

Hvordan bestiller jeg filter og filterabonnement?
Jeg har logget inn for å bestille abonnement. Hvordan velger jeg neste leveranse?

Tallet bak årstall angir om neste leveranse er vår (1) eller høst (2). F.eks. betyr 2017-2 leveranse i oktober 2017. Deretter velger du om du vil ha filter levert på våren, høsten eller begge.

Jeg har et abonnement, men når kommer filtrene?

Det er slik at vi har 2 masseutsendelser i året (mars og september) for de med abonnement. Ønsker du å gjøre enkeltkjøp utenom disse tidspunktene kan du sende en e-post til kundeservice@flexit.no for å bestille.

Vi har flyttet, og ønsker å overføre abonnementet til ny eier. Hvordan gjøres det?

Det gjøres enkelt ved at du logger inn på min side og avslutter ditt abonnement. Ny eier kan deretter registrere seg på min side og bestille nytt abonnement.

Min Side >>

Du kan også sende en e-post til kundeservice@flexit.no

 

Fant du svar på ditt spørsmål? 
Hvis ikke, send oss gjerne en epost eller ring 69 81 00 00 og vi vil hjelpe deg.